2010. március 19., péntek

Tahini és humusz

Ciprusban ettem először humuszt. Bevallom első kostolásra nem ízlett. Nem hasonlított semmire amit idáig ettem. Párom nagyon szereti, Izraelben nagyon sokat evett belőle (megismerkedésünk előtt ott dolgozott 5 évet). Aztán lassan-lassan megszerettem én is.

De lássuk csak miből is van: csicseriborsó püréből(azidáig erről sem hallottam), tahiniszószból, ami egy szimpla pasztorizált szezámmag(ettől van az a furcs, fanyar íze), fokhagymából,citromléből és olivaolajból. Vannak akik pirospaprikával is megszorják. Ezt mi pitával ettük, az arab kenyérrel, amit ugyszintén ottan ettem először. Arabkenyeret itthon mi is készítettübk egy alkalommal. Pontosabban ő készítette. Kellett hozzá liszt, só és annyi víz amennyitől nyujtható állaga lesz. Vékonyra kiserítette és a kályha sütőlapján megsütötte őket (ez mind Kálnokon volt, a nagymamámnál), idehaza még nem próbáltam.

Egy hete kaptunk sima tahinit. A testvéréék küldték Ciprusból. Nagyon megörvendtem neki, mert így készíthettem humuszt. Másnap elsétáltam a központi bióboltba, amit kb egy fél éve nyithattak meg, hála istennek, és vettem egy fél kiló csicseriborsot.

Ennek csak a felét használtam fel. Este beáztattam, kb 14 órát ázott, majd fél óra alatt megfőztem. Az áztatás nagyon fontos lépés, mert annélkül órákba telik amíg megfő (tapasztalatból mondom) és nem is lesz olyan finom. Mikor megfött a vízében hagytam kihűlni (nem kell leönteni a vízet mert akkor kiszáradnak a borsocskák), aztán pedig kétszer leöröltem sima húsörlövel. Aztán átraktam a robotgépbe és hozzáadtam a fenntebb leírt hozzávalokat(ennyi mennyiséghez kb 2-3 evőkanál tiszta tahini kell). Fokhagymából a por a legjobb, de mivel olyat nem találtam, jó volt a granulált is. Jól összedolgoztam az egészet és mehetett is be a hütőbe.
Az üzleti humusz sokkal krémesebb, az enyém egy kicsit darabos volt, de elfogyott. :D

Pár óra múlva ezeket a szendvicskéket készítettem belőlük. Lehet simán is enni, de nekem akkor kedvem volt valami dekorativ reggelit készíteni (ritkán fordul elő az ilyesmi velem).
Megkentem a kenyereket humusszal, fött tojással, ecetes pirospaprikával(gogossal,nem tudom a magyar megfelelőjét) és friss petrezselyemlevéllel díszítettem.
A tahinit is ki lehet simán keverni: víz, fokhagymapor, citromlé, só. De így éve nagyon keserű. Ilyet sokat csinált a ciprusi főnököm, innen tudom, hogyan kell kikavarni, és a kebabokhoz szolgáltuk fel. Nekem ez nem ízlik.
Aki még nem evett ilyesmit az ne próbálja ki, mert megtörténhet hogy nem fog ízleni. Először essen túl egy kostoláson és ha ízlik akkor készítse csak el.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése