2011. február 28., hétfő

Falafel és pita - II. változat

 Ez a harmadik próbálkozásom a falafellel kapcsolatban. Az elsőről itt olvashattok, a másodikról nem írtam bejegyzést (ez annyiban különbözött hogy beáztatott csicseriborsó helyett konzerv csicseriborsóból készítettem - egy picit másabb lett az állaga és az ize is, nekem a főtlen variáns jobban bejön).

Na de nézzük csak hogy itt mit és mennyit használtam:

35 deka csicseriborsó, amit azelőtt este beáztattam
1 jo nagy csokor petrezselyemzöld
2 fej nagy vöröshagyma
1 fél fej fokhagyma (de még mehetett volna bele)
3-4 ek liszt
2 kk római kömény
1 kk őrölt koriander
1 kk só
0,5 kk fekete bors

A csicseriborsót 2-3 vízben jól átmosom, a hagymákat nagyobb darabokra felvágom, a petrezselyemzöldet szintén, a fokhagymákat kettőbe vágom, majd összekeverem egy nagyobb tálban:

 Majd nemes egszerüséggel :) a húsőrlön ledarálom (robotgép hiányában ez is megteszi), hozzáadom a fűszereket, elkeverem, majd a lisztet is. A masszának nem kell fasirt állaga legyen, egy kevés adagot ha összeszorítunk akkor egy pici nedvesség kell hogy kifolyjon. Minimum egy órára hűtőbe rakom.
 Egy serpenyőben kb 2 ujjnyi olajat felforrositok és a hosszúkásra formált falafeleket közepes lángon megsütöm.
Egy jó kis tanács, nem kell megnyomkodni, lelapítani mert akkor szétesnek, csak kis rudakat sodorunk a tenyerünkben és kész. A serpenyőt nem kell teletömni a falafelekkel mert akkor hirtelen lehűl az olaj és megtörténik hogy szétesnek. Ilyenek lesznek sütés után:
 A falafelek mellé pitákat készítettem fahéj és feta  receptje alapján:

Hozzávalók:

45 dkg liszt
2 tk só
1 tk cukor
25 gr friss élesztő
4 ek olaj
3 dl víz



A víz felét fellangyosítottam, belekevertem a cukrot és az élesztőt, megvártam míg felfut (megnő a térfogata) aztán a liszthez öntöttem,kicsit megkevertem, hozzáadtam a sót, az olajat és adagonként a többi fellangyositott vizet. Jól gyúrható tésztát kapunk, amit pár percig dagasztottam majd felosztottam 8 egyenlő részre, kis gombócokat formáltam belőlük, jól beliszteztem, egy nagyobb vágodeszkán egymástól távol raktam (3-4cm de lehet akár ennek a duplája is, mert az én gombócaim kelesztés után összeértek és összeragadtak)  letakartam, meleg, huzatmentes helyre raktam és megvártam míg a duplájukra megnőttek (kb 1 óra).
Kelesztés után mindegyiket ovális formára kinyújtottam és még 15 percig letakarva pihentettem. Míg a piták pihennek, előmelegítjük a sütőt, maximumon, mert nagyon melegnek kell hogy legyen ahhoz hogy "üreges" pitákat kapjunk.
Egy tepsibe sütőpapirt raktam és pár percre üresen berakjuk a sütőbe, hadd melegedjen a tepsi is. A tepsit nem vesszük ki, csak kihúzzuk és gyors mozdulattal belerakunk két pitát. Kb 5 perc múlva óvatosan megfordítjuk és 3-4 perc  múlva már vehetjük is ki. Én egyből konyharuhára szedtem ki, betakartam és még zacskót is raktam rá.


Aztán megtöltöttem a pitákat: a pitákat az oldalánál félig behasítottam, egy zsebre hasonlíthatom, megkentem belülről az egyik oldalát tzatziki szósszal, ráraktam a 3 db falafelt (félbe is lehet vágni őket), rászórtam kockára vágott paradicsomot, lilahagymát, csikokra vágott paprikát és petrezselyemzöldet. Aki szereti csepegtethet kis citromlevet is a falafelekre mikor eszi, kicsit pikánsabbá teszi a falafeleket (nálam a képről ez lemaradt, másnap jutott eszembe hogy igy is lehet enni)
 A tzatziki szószt a következő képpen készítettem el: lecsöpögtettem 250 gr natúr joghurtot és 200 gr tejfölt (kb 2 órát csöpögtek, de ha még többet hagyjuk még krémesebb lesz a szószunk, én idő hiányba voltam), a kislyúku reszelőn lereszeltem egy fél kigyóuborkát héjastól, picit megsóztam és pár perc múlva kinyomtam a levét. A lecsöpögtetett joghurtot és tejfölt összekevertem, hozzáraktam az uborkát, 3-4 cikk kinyomot fokhagymát (ez kellemesen csipet) , sóztam és borsoztam, majd a legvégén belekevertem 3 ek olajat, ettől még krémesebb lett. Lehet a szószba rakni akár apróra vágott petrezselymet, akár kaprot, ki ahogyan szereti.

Az anyum meg apum pitájukat szépen becsomagoltam papírba, akár egy szendvicset, sajnos nem készült fénykép róluk, de lehet tányéron is felszolgálni (ők akkor éppen tévét néztek,meg hát gondoltam hogy ha már egy kicsit különleges vacsorát készitettem nekük akkor a felszolgálás is legyeb különlegesebb)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése